יום שני, 10 באוגוסט 2015

לא תבשל גדי בחלב אימו

"לא תבשל גדי בחלב אימו"  


  • כל כך הרבה הטיות  עי כל המפרשים הקדמונים והחדשים והקושי העיקרי הוא כמובן -היכי דמי . כלומר על איזה מקרה מוטל ה איסור. האם ישנה סבירות ריאלית כי בימים קדומים היו מבשלים גדיים בחלב אימותיהם דווקא? האם על פי ניסוח האיסור מותר לאכול גדיים בחלב סתם ? האם מותר לאכול כבש בחלב אימו? וכן הלאה.. קשיים גדולים מאוד. ואילו כוונת הכתובים המקורית היתה ככל הנראה מוסבת על מקרה אחר לחלוטין. מקרה המאפשר לכתובים לצייר מצב ריאלי ובאופן סימולטני גם למשול משל. טכניקה אהודה שנונה ויצירתית . והוא שאין לבשל {או לאכול} גדי שהוא צעיר מאוד -גדי תינוק {בחלב אימו} והטעמים הן מתחום הפרקטיקה של מגדלי הצאן וגם מן הצד הפדגוגי { כמו " שלח תשלח האם על הבנים"} ולא פחות מאלו גם מן הצד הסמלי כאמור בירמיהו {הלא הוא ספר המראה של דברים ..} "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה" . {אם אכלת את הבוסר כי אז ירעבו הילדים }והוא גם המשל המונח בבסיס הדברים הללו