יום שני, 1 בפברואר 2016

ויחכם מכל אדם


מלכים א ה 

 וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם: {י} וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחָכְמַת כָּל בְּנֵי קֶדֶם וּמִכֹּל חָכְמַת מִצְרָיִם: {יא} וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב: {י



ישנה אפשרות כי הכתובים האומרים ויחכם מכל אדם וכו מתכוונים לומר דבר אחר והוא ששלמה החכים -למד מכל אדם {ובזה ייחודו וגדולתו} וכאן באה רשימת המורים שלו -אנשי השם מהם החכים . איתן והיימן וכלכל ודרדע -כולם בני מחול{שאגב ייתכן כי אין זה שמו של איש -מחול אלא שם של מקום : מחולה . כמו המקום שממנו מגיע אלישע בן שפט הנביא אבל מחולה. ובהחלט אפשר לשער כי אם המחברים של שמואל ומלכים מתארים עיר של כהנים-נב אז אולי יש מקום גם לעיר אקסקלוסיבית של חכמים ונביאים ועיר של לוחמים ועיר של בעלי מקצוע כמו המקוננות ששמואל ב מצביע על מקומם ב..תקוע} כולם מוזכרים בפס אחד בדברי הימים א פרק ב רק ששם התחלף השם מחול ל...חמול.ואביהם הוא זרח... ההשוואה לרשימה בדברי"מ מעניינת מאוד כיוון שהיא מעלה סתירה גניאולגית ..ואיתה השאלה איך ייתכן כי המחבר העלה בדעתו כי נכדיו של יהודה היו בני דורו של שלמה...? מכאן אתה למד כי גם המסדר הכרוניסט מחבר דברי הימים "קרא" את "ויחכם מ.." כסימן לקדמותם של אותם חכמים שעליהם לא היה לו כל מושג . ויחד עם זאת הוא דאג לשבצם בשבט ה"נכון" בשבט יהודה. אז או שמדובר בפרשנות מקורית של בעל דברי"מ {דבר שהוא בהחלט לא נמנע ממנו לאורך כל הדרך..} שייחס לשבט יהודה את החכמה או שהיתה מסורת/פירוש בעל פה לפניו שקבעה כי החכמים איתן והיימן ודרדע וכו הם בני שבט יהודה מכוח העובדה שהיו מוריו של שלמה. הכינוי האזרחי ניתן כאן בפרקינו לאיתן אך בתהילים פח הוא מגיע להיימן. ובפרק שלאחריו הוא חוזר לאיתן...הביטוי "אזרח" הוא נושא לחקירה מעניינת בפני עצמה כאן אומר רק בקיצור כי שמות יב מגדיר את האוכלוסיה הגרה בארץ {בימי בית ראשון} : תּוֹרָה אַחַת, יִהְיֶה לָאֶזְרָח, וְלַגֵּר, הַגָּר בְּתוֹכְכֶם. כלומר שיש "אתם" יש "גר" ויש "אזרח" . אתם- אלו בני ישראל ה"מקוריים." הגר הם נכריים השומרים על מסורת אבותיהם ואזרח -אלו הם המיצטרפים החדשים לברית. אקסכנענים.אקסשכמים.אקסיבוסים.אקסאדומים ...אם כך היימן ואיתן {אחד מהם או כל אחד מהם} מכונים בצדק "אזרחי" כי ברובד הקדום של הטכסט הם זוהו {אחד מהם או כל אחד מהם} כחכמים שהיצטרפו לברית כולם תושבי מחול.