יום שבת, 2 באוקטובר 2010

אני ואפסי עוד-קריאה בישעיהו ובצפניה


אני ואפסי עוד



מקובל על כל הפרשנים התפיסה המושאלת  האגו- טריפית בדברים שגם מסתברת מתוך הפסוקים:

"זו העיר העליזה היושבת לבטח האומרת בלבבה אני ואפסי עוד"{צפניה ב}

"  ועתה שמעי זאת עדינה, היושבת לבטח, האמרה בלבבה אני ואפסי עוד, לא אשב אלמנה ולא אדע שכול" {ישעיהו מז}


אך מה פירוש הדברים? הקריאה המתבקשת מעלה קושי שהרי אם "אפס" הוא כלום, אז מהו: "אני והכלום שלי עוד" ?
לכאורה מה שהיה צריך להיות על מנת לפרש ככתובו : אני ואין אפסי עוד


1. הקריאה היחסית : אני ואפסי- עוד:  אני ומה שאיני ,עוד-כלומר אני וחוץ ממני יש גם מה ש"לא אני"- כל  מה שמתקיים קיים ביחס אליי

2. הקריאה ההדוניסטית: אני, ואפסי עוד:  אני ואיני עוד : אני ומה שיש אחריי{"עוד"} הוא ...הכלום שלי {"אפסי"}

3. הקריאה שלי {במלוא הצניעות}: אני ואפסי,  עוד...: אפסי כמו וּמָשְׁלוֹ מִיָּם עַד-יָם, וּמִנָּהָר עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ.{זכריה} וְיָשָׁבוּ, כִּי-עַתָּה יִגְדַּל עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ{מיכה} פְּנוּ-אֵלַי וְהִוָּשְׁעוּ, כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ:  כִּי אֲנִי-אֵל, וְאֵין עוֹד. {ישעיהו מה} . קצה . קצות הארץ-רחוקי ארץ .אני והקצה שלי ..עוד , כלומר אין לי קצה!

ומכאן מתבררת  השראתו האומנותית  של הנביא-סופר . המאמר הזה הוא תקבולת הפוכה למאמר קודם שלו המובא מפי האל!

בחלק המוקדם מעט  של  המגילה {פרק מה }הוא מדווח :


פְּנוּ-אֵלַי וְהִוָּשְׁעוּ, כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ:  כִּי אֲנִי-אֵל, וְאֵין עוֹד.

והנה–כמה שורות מתחת בהמשך המגילה {פרק מז} קופצים החצופים האלה מהעיר הזאת ואומרים בדיוק ההפך

"האומרת בלבבה:  אני ואפסי עוד {אני האדם-----כנגד----אני האל
                                                      עוד----------כנגד----------אין עוד
                                                       אפסי עוד{אין קצה}-----------כנגד--------אפסי ארץ{יש קצה}}