יום שבת, 2 באוקטובר 2010

שומר מה מליל-


מַשָּׂא, דּוּמָה:  אֵלַי, קֹרֵא מִשֵּׂעִיר, שֹׁמֵר מַה-מִּלַּיְלָה, שֹׁמֵר מַה-מִּלֵּיל.  יב אָמַר שֹׁמֵר, אָתָה בֹקֶר וְגַם-לָיְלָה; אִם-תִּבְעָיוּן בְּעָיוּ, שֻׁבוּ אֵתָיוּ

וכל כך  הסתבכו במשפט הנ"ל שזה לא יאמן . גם המסורתיים וגם החקרנים ..והורידו והחליפו ואמרו שהתכוון לחזרה בתשובה או לחזרה למצרים ראיתי אפילו פירוש מתקופת ההשכלה{השל"ה}שמתייחס כאן ל..שטן . ושאולי הטכסט השתבש ויש כאן הוספה או הורדה או עשרות עניינים. אפילו בגמרא ניסו להסביר את הפסוק והגיעו לעניינים של מלאכים וכל מיני ,פרופ טור סיני הגיע עד עניין של "דומיה" כלומר שתיקתו של האל ומנסה למצוא פשר בהשוואה  של  "דברי השומר" לרעיון רטורי במקרא  שמסודר בתבנית  "שובו ולכו ,והתשובה תהיה אותה תשובה  " {שובו ואתיו}


וכל זה מופרך בעיניי. ואינו מתקרב לכוונת פשוטו של הכתוב . שהרי המפתח לפתרון נמצא דווקא במושג הקשה: "אם תבעיון בעיו"

כולם הבינו את המושג הזה נכון: "לְדָנִיֵּאל--בָּעֵה וּמִתְחַנַּן, קֳדָם אֱלָהֵהּ " {דניאל פרק ו} בעה= שאל ,ביקש כלומר אם תבעיון בעיו=אם תבקשו בקשה ,אם תשאלו שאלה.

אבל העניין המרכזי כאן שאיכשהו כמעט וחלף מעל ראשי כולם היא ...מדוע!! ??? מדוע משתמש הנביא בביטוי שמקורו בלשון...זרה!?זאת אומרת ב..ארמית.?


אה!בשביל זה צריך לקרוא את כל הפרק ולשים את ה"משא" הזה בהקשר הנכון.


3 משאות כאן בפרק:

משא מדבר ים

משא דומה

משא בערב {ר בפתח}

כולם עוסקים באויבים מדרום {אדומים } שהולכים לקראת הפסד מפני אויב גדול יותר .



בחזון הראשון : דריכות לקראת האויב הרגיל שעלול להגיע -מעלים "צופה" שיתריע - מגיע פליט ומדווח על עוצמתו של אויב גדול יותר שנמצא בעורפם של האדומים

בחזון השלישי : שרידי הלוחמים האדומים משוטטים במדבר .


החזון השני אם כן צריך להשתלב בעלילה הזו. להלן:

משא דומה-חזון על אדום {דומה מוזכר בספר בראשית כאחד מבניו של עשיו...}

קרא אליי משעיר:הנביא שומע  קריאות שמגיעות מהר שעיר- מהגבול עם אדום

"שומר מה מלילה? ?- מתגרים בו {בצופה שעלה על משמרתו בחזון הקודם}  - מה שמתם פתאום פה שומר,אה?

"שומר מה מליל-" מה כבר יראה שומר כאן בלילה?

{וכל הדיבור הזה הוא לשונם של האדומים שמשבשת קצת את העיברית }

"אמר שומר"-  כאן מתחילה תשובתו של השומר שעונה להם בשיבוש דומה של שפתם  {לא בכדי מיוחס המשא הזה לישעיהו הרגיש לתקשורת בין לאומית ראה מקרה רבשקה והמצור על ירושלים..}

אתה - בא בארמית

בוקר וגם לילה- : אני באמת סתם פה ,מחכה לבוקר ואחריו ללילה..

ואם תבעיון בעיו- ואם עדיין תשאלו שאלה- זאת אומרת שאם במקרה עדיין אתם מרגישים שלא עניתי לכם על השאלה ...

שובו ואתיו - פנו אחור ותתחילו ללכת לקראת ...


וכאן מגיע החזון השלישי על אובדן גיבורי האדום מפני האויב הגדול...